AKTIVITUS FRIIBERGH TRIATHLON 2020

AKTIVITUS FRIIBERGH TRIATHLON

RESULTAT 2020 >>

Aktivitus Stockholm arrangerar en helg med anpassade Triathlontävlingar 29-30 augusti över distanerna IM-distans, Halv IM-distans, Olympisk distans samt Sprintdistans. Tävlingscentrum är Friiberghs Herrgård norr om Bålsta, ca fem mil nordväst om Stockholm.

Området tillåter snabba säkra banor. Detta är en träningstävling. Trafiken är EJ avstäng och normala trafikregler gäller.

PLATS
Friiberghs Herrgård, Örsundsbro. Se friibergh.se
Karta

TIDER
Bangenomgång Hel och halv IM-distans fredag 28 aug kl 18.00 över Zoom (videokonferens)

Bangenomgång Olympisk och Sprint fredag 28 aug kl 19.00 över Zoom

Start IM-distans – Kl 08.00 Lördag 29 augusti.

Start Halv IM-distans – Kl 09.00 Söndag 30 augusti

Start Olympisk – Kl 11.00 Lördag 29 augusti

Start Sprint – Kl 11.00 Lördag 29 augusti

*Om väldig stort intresse för en viss distans samtidigt som andra distanser inte fyller upp så kommer vi se över startdispositionen av antalet deltagare. Det innebär att starttider kan flyttas.

BOENDE
För er som behöver boende hänvisar vi i första hand till boende på Friiberghs Herrgård. Tävlande betalar 750kr/pp i dubbelrum och 950kr/pp i enkelrum. För bokning maila info@friibergh.se och ange att ni kör triathlontävlingen.

ANPASSNINGAR EFTER RÅDANDE FÖRHÅLLANDEN
Detta är en träningstävling som syftar till att ersätta ordinarie inställda tävlingar. Vi har ett begränsat antal startplatser i linje med Folkhälsomyndighetens riktlinjer. Detta medför ett större ansvar än vanligt vid tävling och vi ber om er förståelse och ert samarbete avseende;

– Vi håller oss utomhus. Tillgång till toaletter kommer att finnas, men vi använder inte omklädningsrum, duschar etc. Vi hänvisar till sjön och egen lösning för ombyte.

– Sunt förnuft, personlig hygien och avstånd är numera inga nyheter.

– Hantera bara din utrustning. Kladda inte runt med andra i onödan.

– Vi ber att anhöriga och publik inte uppehåller sig direkt i anslutning till mål och växlingsområdet på Friibergh (klumpa inte ihop er i onödan).

– Det är förbjudet att ha egen langning längs banan. Vi vill ha så lite trafik som möjligt på vägarna.

– Som tidigare nämnt, beakta gällande trafikregler och respektera medtrafikanter (som vilken träning som helst)

– Detta är som sagt att se som en träning. Du svarar själv för försäkringar etc. (Som om du skulle ha varit ute och tränat själv)

INFORMATION OCH FRÅGOR
Gå med i FB-gruppen ‘Aktivitus Friibergh Triathlon’ där vi hanterar frågor. Du kan även maila johan.hasselmark@aktivitus.se

ANMÄLAN
Anmälan gör du i länkarna till höger. Först till kvarn.
Läser du detta i mobiltelefon ligger länkarna sannolikt nedanför denna text.

PARKERING
Två stora parkeringsytor finns ovanför huvudbyggnaden. Blockera ej infartsvägar. I och urlastning gäller från parkringarna. Och, krattade grusgångar och gräsytor ska man inte köra bil på. Då har man kört fel 😉

VÄXLINGSOMRÅDE
Växlingsplatser är numrerade med startnummer. Tillgång till växlingsplatsen öppnas 1h 30min innan respektive start. Växlingsplatsen ska vara iordningställd senast 30min innan start.

TOALETT
Vi använder toaletter belägna i huvudbyggnadens flygel närmst växlingsområdet. I övrigt håller vi oss utomhus. Bor man på hotellet nyttjar man givetvis hotellets övriga faciliteter.

Håll rent efter er.

START
Startplats sker vid stranden vid vattnet (Kommer att vara uppenbart). Start kommer att ske från stranden.

Avprickning sker från 30min till senast 5 min innan respektive start i direkt anslutning till starten. Du kommer att få en märkning med tuch på ben eller arm. Efter avprickning är du välkommen att värma upp i vattnet.

Samtliga ska vara startklara på stranden 5min innan start.

BANOR
Samtliga banor går på fullt normalt trafikerade vägar och gångbanor. Vi ber er respektera detta och uppträda på ett respektfullt sätt mot andra trafikanter för vår möjlighet att få fortsätta detta evenemang. Som vilken träning som helst måste vi alla respektera trafikregler och sunt förnuft.

Banorna kommer att vara skyltade. Vissa korsningar och vändpunkter kommer att vara bemannade (INTE ALLA).

Alla distanser förutom sprint har varvbanor. Vi hjälper er med armband på löpningen för att hålla räkningen. Men på cyklingarna behöver ni ha koll på vilket varv ni är på själva! Kör med GPS eller tillförlitlig trippmätare. Nedan finner ni länkar till sträckorna och gpx-filer.

Sätt er in i bansträckningen.

Non draft under cykelsträckorna på samtliga distanser.

Se bansträckningar längst ner.

VÄTSKA, ENERGI OCH LAGNING LÄNGS BANAN

Banorna är varvbanor där vi kommer att ha två vätskestationer som vi står för. Vi kommer att langa sportdryck, vatten och gels.

Extra stationer kommer att finnas där du själv kan ställa ut en låda/väska/påse med din egen vätska och energi och vad du kan behöva under loppet.

Dessa platser kommer att framgå av ban- och områdesbeskrivningen.

Det är inte tillåtet med egen langning längs banan.

STARTNUMMER OCH TIDTAGNING
Startnummer efter startlista som tillhandahålls innan start.

Arrangören tillhandahåller och redovisar endast slut/totaltid via manuell tidtagning.

För splittider, använd egen GPS:klocka som sedan matchas mot Stravasegment. (Splittider sköter du således helt själv).

OM DU AVBRYTER
Om du avbryter måste du ta dig förbi målområdet och ange det för tävlingsledaren på plats.

MÅLGÅNG
Vid målgång, ange startnummer tydligt.

Efter mål kommer det att finnas mat och dryck som ingår i startavgiften.

Med anledning av rådande förhållanden ber vi dig artig men bestämt att hämta ut din cykel och avlägsna dig så snart som möjligt.

Fysiska priser delas ut på plats direkt efter respektive målgång. Vi kommer inte att hålla någon prisutdelning på plats. Resultat och priser publiceras FB-gruppen för tävlingen samt här på aktivitus.se.

ANMÄLAN AKTIVITUS FRIIBERGH TRIATHLON:

Begränsat antal startplatser.

I anmälningsavgiften ingår vätska och energi längs banan samt mat efter målgång.

Anmälan IM-distans 29 augusti
3800m Sim, 180km Cykel, 42km Löpning

Anmälan Halv IM-distans 30 augusti
1900m Sim, 90km Cykel, 21km Löpning

Anmälan Olympisk distans 29 augusti
1500m Sim, 40km Cykel, 10km Löpning

Anmälan Sprintdistans 29 augusti
750m Sim, 20km Cykel, 5km Löpning

* Cykel non draft på samtliga distanser

IM-distans Bana

IM-distans

Sim 3,8km: https://www.strava.com/routes/2730518772524244982

Två varv medurs

Cykel 180km: https://www.strava.com/routes/2730825536579006624

Uppdaterad 200818

Två varv på en längre slinga, och därefter två varv på en kortare slinga, Vätska (sportdryck, vatten och gels) vid 3,5km, 66km, 129km och 153km.

Löp 42km: https://www.strava.com/routes/2730464899862530038

Fyra varv. Vätska och energistation passeras fyra gånger. Egen låda och mindre vätskestation passeras … 12 gånger om man skulle behöva.

Halv IM-distans Bana

Halv IM-distans

Sim 1,9km: https://www.strava.com/routes/2730518594038914980

Ett varv medurs

Cykel 90km: https://www.strava.com/routes/2730476918206248186

Två längre varv och två kortare varv.
Vätska och gels (sportdryck, vatten och gels langat) vid fyra tillfällen

Löp 21km: https://www.strava.com/routes/2730458572583105526

Två varv. Vätska och energistation passeras två gånger. Egen låda och mindre vätskestation passeras sex gånger.

Olympisk distans Bana

Olympisk distans

Sim 1500m: https://www.strava.com/routes/2730519650055031798

Två varv medurs

Cykel 40km: https://www.strava.com/routes/2730513031282400506

Ett längre varv och ett kortare varv.
Vätska och gels (sportdryck, vatten och gels langat) vid två tillfällen

Löp 10km: https://www.strava.com/routes/2730467075703902116

Två varv fram och tillbaka. Egen låda och mindre vätskestation passeras fyra gånger.

Sprintdistans BANA

Sprintdistans

Sim 750m: https://www.strava.com/routes/2730519524562658294

Ett varv medurs

Cykel 20km: https://www.strava.com/routes/2730510185851948022

Ett längre varv och ett kortare varv.
Vätska och gels (sportdryck, vatten och gels langat) vid två tillfällen.

Löp 5km: https://www.strava.com/routes/2730466924062736292

Ett varv fram och tillbaka. Mindre vätskestation passeras två gånger.

PARTNERS