AKTIVITUS MTB CUP 2020

AKTIVITUS MTB CUP 2020

>> Sträckorna för tredje och sista veckan för Stockholm och Jönköping är uppdaterade! Se gällande sträckor under fliken nedan för v.24.

Aktivitus arrangerar Aktivitus MTB CUP som är en träningscup anpassad efter rådande omständigheter. Cupen pågår under tre veckor med start V22, med en sträcka (Strava-segment) för varje vecka, totalt tre sträckor på respektive ort (Stockholm, Göteborg, Jönköping och Malmö).  Vi kommer inte att föra någon sammanställd resultatlista, men veckans tider kommer att kunna följas för respektive segment i Strava-gruppen för MTB CUP.

Det enda du behöver är ett Strava-konto (gratisversionen räcker) och Strava-appen. Du anmäler dig till sedan till cupen och cyklar sträckorna under respektive period.  Syftet med Aktivitus MTB CUP är att erbjuda en rolig race-lik träning och upprätthålla träningsmotivation och välbefinnande, men undvika det klassiska tävlingsformatet som samlar för många människor på en plats samtidigt. Tanken är alltså att du kör sträckorna själv eller i mindre sällskap.

Efter varje vecka delar vi ut utlottade priser bland alla som deltar (se anmälan*) samt priser till de som utmärker sig prestationsmässigt.

Alla kan vara med!

Tänk på att du kan vara mer mottaglig för infektion direkt efter en hård eller långvarig ansträngning pga tillfälligt sänkt immunförsvar.

Kör sträckorna inom din förmåga och kontroll. Utsätt inte dig själv eller andra för onödiga risker eller fara. En sträcka körs sällan snabbast om du ligger utanför din förmåga av kontroll. I vanlig ordning deltar och cyklar du på egen risk. Och… KÖR MED FÖRSTÅND!

REGLER OCH ANDRA NYTTIGA DETALJER

  • För att dina resultat på respektive Segment ska registreras behöver du ett fungerande Strava-konto, samt vara medlem i vår Strava-club Aktivitus MTB CUP 2020, samt en enhet att registrera din cykling med. Exempelvis Garmin träningsklocka med GPS eller din smarta mobiltelefon. Läs mer om Strava här
  • Om du inte får sträckan loggad och uppladdad till ditt Strava-konto kommer inte din tid att matchas med veckans segment. 
  • Under veckan som sträckan ligger ’öppen’ får du cykla sträckan hur många gånger du vill. Din bäst noterade tid under veckan är den som kommer att listas högst för veckan i Strava.
  • För att kunna ta del av utlottade priser och prestationspriser behöver du betala en administrativ avgift för hela cupen, detta gör du HÄR
  • Det är cykling med egen kraft som gäller. Det är inte tänkt att du ska köra elcykel, motorfordon eller liknande.
  • Du kan själv följa den informella resultatutvecklingen på Strava genom att söka upp Segmentet och sortera efter ’resultat senaste veckan’ samt vår Strava-Club Aktivitus MTB CUP 2020
  • De flesta sträckor är på befintliga MTB-spår och leder, väl markerade. Vissa segment är ej markerade i terrängen. Dock har vi valt tydliga sträckor som är väl använda och kända. Som deltagare svarar du själv för att du cyklar rätt. Använd kartan i Strava-appen och titta i förväg vart sträckan går. Det är faktiskt en del av utmaningen, att köra rätt!  Då Segment annonseras här på förhand, samt att du har en hel vecka på dig att cykla dem, har du gott om tid att kontrollera Segmentet på förhand.
  • Vi kommer lotta ut priser bland alla som deltar men även premiera bra prestationer på respektive Segment.
  • Döp dina pass på Strava med “Aktivitus MTB Cup 2020”

#AktivitusMTBCUP2020

SÅ HÄR SÄKRAR DU DITT DELTAGANDE:

  1. Se till att du har ett Strava-konto. Gratisversionen räcker. Du öppnar ett Strava-konto enklast genom att ladda ner Strava-appen till din telefon. 
  2. Gå med i vår Stravaclub Aktivitus MTB Cup 2020. Det är här vi kommer att utläsa allas resultat.
  3. För att kunna ta del av utlottade priser, prestationspriser och finnas med på resultatlistor krävs att du löst startavgift för hela cupen, detta gör du HÄR.
  4. Ut och cykla! Strava-segment och tidsfönster presenteras på aktivitus.se där vi även kommer publicera resultatlistor. Använd gärna #AktivitusMTBCup2020 på Sociala medier och på Strava när du döper ditt pass så kan du få pepp av tävlingsledning och bli uppmärksammad på Aktivitus sociala medier.

STRÄCKOR OCH TIDSFÖNSTER

V22, 25-31 maj

Stockholm
Fiskartorpet 6,2km
https://www.strava.com/segments/4274146
Välanvänt MTB-spår med tydlig stig. Sträckan är markerad med träskyltar som är ibland svåra att se. Var uppmärksam eller förreka spåret innan du kör på riktigt. Första fjärdedelen av sträckan är kuperad och tekniskt krävande. Om du blir gående i någon av backarna så misströsta inte. Du är inte ensam…. 😉

Göteborg
Långa slingan i Skatås 4,5km
https://www.strava.com/segments/3683982

Malmö
Regnbågsbanan 4.0 6km
https://www.strava.com/segments/23124561
‘Klassisk’ väl underhållen MTB-bana.

Jönköping
Olsbo MTB-bana 4km
https://www.strava.com/segments/7693603
Väl markerad och underhållen MTB-bana

 

V23, 1-7 juni

Stockholm
Ullna MTB XCO 2,2km
https://www.strava.com/segments/10930674
Välmarkerat MTB-spår. Banan byggd av Täby MTB. Du väljer kan välja mindre tekniska vägval utan att det påverkar segmentet.  

Göteborg
Vildmarksleden Stora Härsjön väster ut 2,77km
https://www.strava.com/segments/9860680
I avsaknad av dedikerade MTB-spår i Göteborgsområdet används Vildmarksleden flitigt av mtb-cyklister. Det är tillåtet att cykla på leden, men det måste göras anpassat efter förhållanden. Hänsyn måste tas till andra på leden.

Malmö
Hörby MTB-arena 3,7km
https://www.strava.com/segments/23933840
Hörby MTB-arena anses vara ‘en av sveriges bästa MTB-banor’.

Jönköping
Vistabanan: Röda spåret 2,3km
https://www.strava.com/segments/21115123
Välmarkerat, röda spåret som segmentet anger.

V24, 8-14 jun

Stockholm
Flottsbro XCO med start vid parkeringen 5,25km
https://www.strava.com/segments/23777984

Välmarkerad byggd MTB/XCO-bana. Du kan välja B-spår som inte innehåller hopp eller drops. Se hur segmentet går på slutet, efter att du kommer ut på fälten nedanför skidbackarna. Skyltar finns men kan vara svåra att se samt förstå vart man ska. 

Göteborg
Hindås-Härkeshult 19,44km
https://www.strava.com/segments/12395000

Malmö
Järavallen Official MTB Track 6,9km
https://www.strava.com/segments/9922117

Jönköping
Två varv på Hallbys TT 6,4km (Nytt segment)
https://www.strava.com/segments/24399046

 

RESULTAT

RESULTAT UPPDATERAS LÖPANDE

Resultat för MTB CUP 2020 v22-24 följs i huvudsak i Strava. Här finner ni sammanställningen för MTB CUP – Resultat

FAQ

Hur och när kan jag anmäla mig?

Anmäl dig enligt förfarandet beskrivet ovan i rutan ‘Så här säkrar du ditt deltagande’.
Du kan anmäla dig från och med det att vi publicerat cupen. Läser du detta kan du anmäla dig.

Du kan anmäla dig även om cupens redan har startat, dvs när som helst under tiden cupen pågår. I anmälan ingår alla veckor, men du behöver inte köra alla veckor om du inte kan eller hinner.

VAD KAN JAG VINNA?

Priser till vinnare av varje sträcka i respektive klass i respektive region, samt ett antal lottade priser som alla kan vinna som betalat in avgiften för att vara med.

Priser delas även ut till vinnare av totalseger i cupen i respektive klass och region.

BONUSPRIS till cyklist som sätter KOM på någon av Segmenten.

VARFÖR GÖR NI DETTA?

Vi vill hjälpa dig med en motivationsboost för att du skall vilja och orka träna när alla traditionella lopp är inställda. Vi vill uppmuntra till fysisk aktivitet som kan bedrivas på enskild nivå.

VÅGAR JAG TRÄNA I DESSA TIDER?

Träning och immunförsvaret

Att man efter hård träning har en fönster med sänkt immunförsvar är känt för de flesta. Vi får nu frågor kopplade till Corna om hur man ska tänka kring just hård träning och återhämtning och nedan kommer lite tips ifrån oss på Aktiviuts och vår inhouse-läkare Johan Raud kopplade till just detta;

1. Ska du inte träffa någon efter ditt pass eller resten av dagen kan du köra hårt och länge. Ditt immunförsvar hämtar sig till dagen efter.
2. Om du ska träffa folk senare samma dag bör du köra ett medel- eller lågintensivt pass för att minimera risken att smittas av framför allt luftvägsinfektioner.
3. Var noga med att få i dig tillräckligt med energi under och efter din träning (kolhydrater under och protein efter).
4. Prioritera sömn, vila och kost.
5. Tillskott av D-vitamin kan vara att föredra då detta troligen har en positiv effekt på immunförsvaret, framförallt under årets mörkaste månader (kom ihåg till hösten)

Läs tex. studie av Gunzer, Konrad & Pail; Exercise-Induced Immunodepression in Endurance Athletes and Nutritional Intervention with Carbohydrate, Protein and Fat—What Is Possible, What Is Not?

PARTNERS