AKTIVITUS SPRING CUP 2020

AKTIVITUS SPRING CUP 2020

Aktivitus arrangerar Aktivitus Spring Cup som är en löptävlingsanpassning efter rådande omständigheter. Cupen pågår under tre veckor med start V15, med en ny tävlingssträcka (Strava-segment) som annonseras varje vecka, totalt tre sträckor.  Vi kommer att presentera resultat efter varje vecka och sträcka, tillsammans med en total cup-ställning uppdelad för Stockholm, Göteborg samt Malmö. 

Det enda du behöver är ett Strava-konto (gratisversionen räcker) och Strava-appen. Du anmäler dig till sedan till cupen och springer sträckorna under respektive period.  Syftet med Aktivitus Spring Cup är att erbjuda en rolig tävling och upprätthålla träningsmotivation och välbefinnande men undvika det klassiska tävlingsformatet som samlar för många människor på en plats samtidigt. Tanken är alltså att du springer sträckorna själv eller i mindre sällskap.

Alla kan vara med!

Folkhälsomyndigheten så sent som 2020-03-26:

”Fysisk aktivitet uppmuntras och innebär betydligt mindre smittspridningsrisk.”

Tänk på att du kan vara mer mottaglig för infektion direkt efter en hård eller långvarig ansträngning pga sänkt immunförsvar.

REGLER OCH ANDRA NYTTIGA DETALJER

  • För att dina resultat på respektive Segment ska registreras behöver du ett fungerande Strava-konto, samt vara medlem i vår Strava-club Aktivitus Spring Cup 2020, samt en enhet att registrera din löpning med. Exempelvis Garmin träningsklocka med GPS eller din smarta mobiltelefon. Läs mer om Strava här
  • Om du inte får sträckan loggad och uppladdad till ditt Strava-konto kommer inte ditt resultat att räknas. 
  • Under veckan som sträckan ligger ’öppen’ får du springa sträckan hur många gånger du vill. Vi tar endast med din bästa noterade tid under gällande tidsfönster för respektive Segment.
  • För att kunna ta del av utlottade priser, prestationspriser och finnas med på resultatlistor krävs att du löst startavgift för hela cupen, detta gör du HÄR
  • Det är löpning som gäller, du får givetvis inte cykla eller köra Segmentet med annat fordon  inom ramen för cupen. 
  • Vi presenterar formellt resultat för respektive Segment varje måndag kl 12.00 efter det att Segmentet stängt söndagen innan kl 24.00. 
  • Du kan själv följa den informella resultatutvecklingen på Strava genom att söka upp Segmentet och sortera efter ’resultat senaste veckan’ samt vår Strava-Club Aktivitus Spring Cup 2020
  • Vi kommer att föra separata resultatlistor för Stockholm, Göteborg och Malmö. Cup-avgiften medger deltagande på alla Segment, men du väljer givetvis själv vilka Segment du är med på. 
  • Segmenten är EJ markerade i terrängen. Dock har vi valt tydliga rundor och stråk som är väl använda och kända. Som deltagare svarar du själv för att du springer rätt. Använd kartan i Strava-appen. Då Segment annonseras här på förhand, samt att du har en hel vecka på dig att springa dem, har du gott om tid att kontrollera Segmentet på förhand. 
  • Vi kommer lotta ut priser bland alla som deltar men även premiera de snabbaste löparna på respektive Segment. BONUSPRIS om man sätter CR (Course Record) på något av våra segment! 

#springcup2020

SÅ HÄR SÄKRAR DU DITT DELTAGANDE:

  1. Se till att du har ett Strava-konto. Gratisversionen räcker. Du öppnar ett Strava-konto enklast genom att ladda ner Strava-appen till din telefon. 
  2. Gå med i vår Stravaclub Aktivitus Spring Cup 2020. Det är här vi kommer att utläsa allas resultat.
  3. För att kunna ta del av utlottade priser, prestationspriser och finnas med på resultatlistor krävs att du löst startavgift för hela cupen, detta gör du HÄR
  4. Ut och spring! Strava-segment och tidsfönster presenteras på aktivitus.se där vi även kommer publicera resultatlistor. Använd gärna #springcup2020 på Sociala medier och på Strava när du döper ditt pass. 

STRÄCKOR OCH TIDSFÖNSTER

V15, 6-12 april

Stockholm
Hellasgården 12km Gröna spåret
https://www.strava.com/segments/4274146
Grus/löparspår. Markerat med gröna markeringar. Obs på att det finns både 10km och 12km. 12km gäller.

Göteborg
Skatås milspåret 9,7km
https://www.strava.com/segments/5117015

Grus/löparspår

Malmö
Bulltofta 5km
https://www.strava.com/segments/1266015

Blandat underlag

V16, 13-19 april

Stockholm
Hagaparken 4,2km
https://www.strava.com/segments/10930674

Asfalt och grus. Ej markerat spår i verkligheten, men är en uppenbar runda runt Hagaparken. 

Göteborg
Slottsskogen medsols Start-Mäl Linnéhörnet 3,53km

https://www.strava.com/segments/4751319

Asfalt

Malmö
Kalkbrottet runt medsols 3,94km

https://www.strava.com/segments/9296927

Grus och asfalt

V17, 20-26 april

Stockholm
Ursvik Extreme 2019 ny sträckning
15 km. Mestadels stig, kuperat och bitvis stökigt. En av Stockholms mest klassiska stigspår. Här går bland annat Ursviks Ultra. Svart/vit markering.

Göteborg
Skatås svart-vita spår 18km
https://www.strava.com/segments/7097546
Stig och grus

Malmö
Torup 10km
https://www.strava.com/segments/4284402
Grus/löparspår

RESULTAT

RESULTAT UPPDATERAS LÖPANDE

Slutliga resultat för Spring Cup 2020 v15-17!

Stockholm
Malmö
Göteborg

PRISUTDELNING!

FAQ

VAD KAN JAG VINNA?

Priser till vinnare av varje sträcka i respektive klass i respektive region, samt ett antal lottade priser som alla kan vinna som betalat in startavgiften.

Priser delas även ut till vinnare av totalseger i cupen i respektive klass och region.

BONUSPRIS till löpare som sätter CR (Course Record) på någon av Segmenten.

VARFÖR GÖR NI DETTA?

Vi vill hjälpa dig med en motivationsboost för att du skall vilja och orka träna när alla traditionella lopp är inställda. Vi vill uppmuntra till fysisk aktivitet som kan bedrivas på enskild nivå.

VÅGAR JAG TRÄNA I DESSA TIDER?

Träning och immunförsvaret

Att man efter hård träning har en fönster med sänkt immunförsvar är känt för de flesta. Vi får nu frågor kopplade till Corna om hur man ska tänka kring just hård träning och återhämtning och nedan kommer lite tips ifrån oss på Aktiviuts och vår inhouse-läkare Johan Raud kopplade till just detta;

1. Ska du inte träffa någon efter ditt pass eller resten av dagen kan du köra hårt och länge. Ditt immunförsvar hämtar sig till dagen efter.
2. Om du ska träffa folk senare samma dag bör du köra ett medel- eller lågintensivt pass för att minimera risken att smittas av framför allt luftvägsinfektioner.
3. Var noga med att få i dig tillräckligt med energi under och efter din träning (kolhydrater under och protein efter).
4. Prioritera sömn, vila och kost.
5. Tillskott av D-vitamin kan vara att föredra då detta troligen har en positiv effekt på immunförsvaret, framförallt under årets mörkaste månader (kom ihåg till hösten)

Läs tex. studie av Gunzer, Konrad & Pail; Exercise-Induced Immunodepression in Endurance Athletes and Nutritional Intervention with Carbohydrate, Protein and Fat—What Is Possible, What Is Not?

PARTNERS