Monthly Archives: June 2016

Marie Rydne om sina förberedelser inför Vätternrundan 2016

DSC00773Cyklade för första gången 2012 med målet att ta mig i mål på Vätternrundan under 12 timmar för att fullfölja klassikern, vilket jag gjorde på dryga 11.30 det året. Jag har tränat tidigare, innebandy som ungdom och löpning på motionsnivå, men inte strukturerat och jag har inte tänjt mina egna gränser särskilt mycket. Målet har sedan hösten 2015 varit att cykla under 07:30 på Vätternrundan, ett ganska tufft mål för att vara tjej och egentligen rätt avskräckande för mig då jag inte cyklat i sådana farter under längre tid tidigare, året innan körde jag på 8.24 så att åstadkomma nästan en timmes förbättring på ett år kändes som en extrem utmaning för mig. Jag insåg att om jag verkligen ville försöka mig på detta behövde jag få kvalificerad hjälp och valde Aktivitus då jag hört andra i omgivningen som fått bra resultat av upplägg där. Genom tester av mina förutsättningar lade Richard upp ett ambitiöst och tufft träningsprogram och jag hade inställningen av att om jag följer det gör jag det bästa jag kan för att nå mina mål. Jag har följt programmet noga och därigenom utvecklats mycket under vintern/våren. Jag skulle sammanfatta det som att jag har; • Lärt mig att känna riktig utmattning med hjälp av wattmätare och/eller pulsmätare. Lärt känna min egen kropp på ett bra sätt. Jag har vågat att ”vägga” i säkra miljöer t ex spinningsal där det inte är risk att krascha med cykeln. • Jag har vågat träna hårda pass flera dagar på raken vilket jag inte gjort tidigare. Det gör lite ont men det är okej. • Vågat utmana mig själv och gått utanför min comfortzon. Pushat lite extra när jag tidigare lagt av för att jag känt trötthet. • Jag har tvingat mig själv att våga träna med andra som jag vet har varit starkare än jag själv. • Jag har även vågat träna hårt själv och inte ruckat på intensiteten vid solokörning. • Jag har också insett att det är lika viktigt att våga köra lugnare och vila under vissa veckor som programmet visat. • Tagit till mig hur jag under längre lopp skall fylla på mina energidepåer. Lärt mig äta rätt och under hård belastning. Jag har skippat fikarundor och kört en del fettförbränningspass för att lära kroppen att vara mer uthållig. I stort sett bara tränat på ordentlig mat och banan plus vatten för att sedan upptäcka effekten av att tillföra socker när det verkligen, verkligen behövs på loppen. • Bestämt mig på riktigt att inte prioritera bort min träning. Jag har hellre valt bort tv-tid. Programmet ger ju en struktur som jag haft svårt att skapa själv och jag har inte vetat vilken kapacitet jag egentligen har. I och med att Aktivitus utgår från mina egna värden och skräddarsyr programmet efter mina mål har jag verkligen bevis på att det fungerar. Men det kommer inte gratis, det du investerar får du ju tillbaka så det gäller nog att inse att det är mycket upp till dig själv vilket resultat som kommer ut av det, man ska ha höga mål men måste också vara ärlig i hur mycket man vill och kan lägga ned på att lyckas med just det målet. Så man inte blir besviken och börjar hitta utomstående skäl till varför man inte lyckas. Då är det bättre att sätta delmål på vägen till det större målet. Allt detta har gjort att jag, tillsammans med Lygnens venner, klarade att köra in på 7.28 och därmed klarade vi vårat gemensamma mål Dessutom var jag en av de två snabbaste tjejerna på årets Vätternrunda! Detta under tuffa förhållanden med mycket vind och regn så jag är väldigt nöjd! Som en bonus körde jag Tjejvättern och Halvvättern förra helgen, också som snabbaste tjej tillsammans med andra team. 🙂 // Marie Rydne    

Bengt Langels nådde sina högt ställda mål med hjälp av Aktivitus

1610745_10153566834780973_1918757410640393814_nMitt besök på Aktivitus har varit enbart positivt. Tack vare deras kompetens och noggrannhet i tester och träningsupplägg har jag nått mina högt ställda mål. Jag trodde inte själv att jag skulle nå dit jag siktade men Aktivitus har verkligen gett mig konkreta och tydliga träningspass med en väl genomtänkt plan. Bästa hälsningar Bengt Langels                
X