DÄRFÖR CYKLAR LANDSVÄGSCYKLISTER HELST I KLUNGA

DÄRFÖR CYKLAR LANDSVÄGSCYKLISTER HELST I KLUNGA

Landsvägscykling på tävlingsnivå kan för många verka obegripligt. Varför ligger cyklister i en stor klunga? Vi reder ut detta och mycket annat nu med anledning av att cykelsäsongen startat upp. Både för dig som cyklar men också för oss alla som ser på cykel på TV. På tal om TV och om man gillar cykel så är ett abonnemang på GCN+ prisvärt med ca 400:-/år. (2023)

Varför håller landsvägscyklister i utbrytningarna inte hela vägen? Varför blir det nästan alltid en stor klungspurt på de platta etapperna på de stora etapploppen? Hur kan en motionär cykla Vätternrundans 30 mil med 45 km/h i snittfart? Varför lägger de stora teamen hundratals miljoner på forskning i vindtunnlar och på velodromer? Hela det taktiska spelet i cykelsport på landsväg grundas i fysikens lagar. Det hela stavas AERODYNAMIK.

En nyligen publicerad studie i Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics visar intressanta och visserligen redan undersöka resultat på besparingarna i kraft och energi som cyklister får i en klunga. Dessa besparingar är till och med större än tidigare antaganden. Studien beskriver också “dragforces” i olika mindre grupper. Tex lagtempo på 3-4 cyklister där “dragforce” nästan halveras från första cyklist till tredje cyklist.

Man fann oväntat lågt luftmotstånd om man ligger “in the middle of the pack”. Ligger man i “sweetspot” är luftmotståndet ca 5% av luftmotståndet för en cyklist som drar/cyklar ensam. Det kan också översätts som att den relativa hastigheten på cyklisterna i “sweetspot” är 4,5-3,2 gånger lägre än cyklisterna i täten på klungan.
Detta är alltså förklaringen till att ingen helst vill/orkar ligga först i en klunga och att det praktiskt taget är omöjligt att bli avhängd ur en stor klunga om det är platt förutsatt at den är tätt packad. Detta är också hemligheten bakom varför det går att cykla Sub7 på Vättern med en grupp som är samkörd och kan ligga tätt utan att någon behöver vara elitcyklist.
Går det uppför finns det ytterligare krafter som påverkar och då är det en fördel att vara lätt. Men det är en annan historia.
På Aktivitus tar vi alltid fasta på fakta och forskning och i våra grupplösningar för Sub-grupperVätternrundan ingår föreläsningar och praktisk träning i klungkörning med erfarna coacher. Där ingår också kravanalys kontra gruppens kapacitet och hur gruppen skall fördela sina resurser för att nå uppsatt mål.
Läs mer om våra tester här LÄS MER OM COACHING HÄR BOKA ETT BESÖK HÄR
X